RSS feed

Hygiëne in machinebouw door complete aanpak

11/15/2018

Om machines echt schoon te houden is een elektromotor met een gladde buitenkant prima, maar niet genoeg. Tijdens de recente ‘Engineering in Food & Beverage’ in de Fabrique in Maarssen kwam SEW-Eurodrive met verschillende oplossingen voor de dag. Paul in ’t Hout bij SEW-Eurodrive: “Voor hygiëne in en rond de machineaandrijving is een behoorlijk pakket aan maatregelen nodig.”

SEW corrosie en oppervlakte bescherming

Met andere woorden: een interessante uitdaging voor gebruiker en leverancier. Daarom de vraag: wat biedt SEW op dit gebied? Paul in ’t Hout: “Wij produceren al jaren specifieke DAS-motoren, ofwel, droge aseptische motoren, bedoeld voor hygiënische toepassingen. Dit soort motoren onderscheidt zich van standaard motoren door twee eigenschappen. Ten eerste is de mantel of behuizing van de motor gemaakt van een bijzonder materiaal. Met als resultaat dat de ommanteling zo glad is dat geen vuil zich hier aan kan hechten. Eerder wordt het vuil direct door de ommanteling afgestoten. De tweede eigenschap van de DAS-motoren is dat zij geen open roosters hebben. In plaats daarvan hebben deze motoren convectors. Deze zorgen er voor dat de elektromotor voldoende gekoeld wordt. Het voordeel van deze oplossing is duidelijk: doordat de convector geen openingen heeft, kunnen stof, insecten of bacteriën zich ook niet vestigen tegen of binnen de elektromotor.”

Reiniging motoren

“Een belangrijk van deze DAS-motoren voor de voedingsmiddelenindustrie is het gebruiksgemak. Dat is ook een veelbesproken thema tijdens de Engineering in Food & Beverage. En dan gaat het vooral om het gemak en snelheid waarmee onze technische installaties te reinigen zijn. Dat heeft niet alleen te maken met de gladde buitenkant van de motoren. Ook de weerstand tegen corrosie is van groot belang. Het materiaal dat wij gebruiken op en rondom de elektromotor is bestand tegen de reinigingsmiddelen die in de industrie worden gebruikt. In dat opzicht hebben we een prima oplossing die zich al jaren heeft bewezen.”

Extreme Corrosion Option: alternatief voor RVS

Surface protection HP200

Aan welke innovaties werkt SEW nu wat betreft hygiëne en aandrijftechniek? Paul in ’t Hout: “We zijn dit jaar begonnen met de introductie van het zogenaamd XCO-pakket (eXtreme Corrosion Option). Dit pakket is in volle ontwikkeling, maar ook voor een deel al beschikbaar. Met het XCO-pakket willen we onze oplossingen voor de industrie in de hygiënische omgeving op een hoger niveau brengen. Een belangrijk voorbeeld daarvan is de ontwikkeling van een alternatief oppervlaktemateriaal voor elektromotoren. Dit materiaal, een onderdeel van het XCO-pakket, bestaat uit een legering van tin en nikkel. En heeft zich al bewezen als prima oplossing voor oppervlaktemateriaal. Normaal wordt de buitenkant van elektromotoren gemaakt van RVS, maar de XCO-oplossing is minstens zo aantrekkelijk. De XCO-oplossing levert namelijk betere prestaties wat betreft hygiëne. Het tin-nikkel voldoet natuurlijk ook aan de Europese vereisten voor hygiëne zoals 1935/2004/EC en LFGB/2005. En het blijft vrij van voeding en corrosie. Bijzondere eigenschappen van het XCO-pakket zijn verder de IS-plugconnectoren. Daarnaast biedt het pakket olieafdichtingen, gemaakt uit FKM, ofwel een rubber van fluorkoolstof. Een ander onderdeel van het XCO-pakket is het gebruik van membranen. Deze membranen bestaan uit RVS-kleppen en zorgen er voor dat de luchtdruk in de motor op het zelfde niveau blijft als die buiten de motor. Wisselt de luchtdruk binnen of buiten de motor, dan zorgen de membranen er voor dat de luchtdruk gelijk blijft, maar zonder dat er stof of vocht binnen of buiten de motor terecht komt.”

ASEPTIC motoren

“Voor gebruikers die extra maatregelen nemen op het gebied van hygiëne is er ook het ASEPTIC-pakket. Dit pakket biedt motoren, uitgevoerd met een IP-waarde van IP69K. Voor bescherming van motoren met rem biedt het pakket een afdichting van IP65. Daarnaast is de motor uitvoerbaar met dubbele olieremmen en een uitgang in FKM (fluorcarbonrubber). Andere onderdelen van het ASEPTIC-pakket zijn de RVS-klep voor het temperen van de motor en het membraam voor de drukverschilcompensatie. Een ander extra is de in RVS uitgevoerde schroefwartels voor kabels. Ook de motorreductoren worden uitgerust met RVS; met name de hol uitgevoerde assen, de massieve assen en de TorqLOC-holle assen. Meer precies gaat het om de reductormotoren van de typen R17-97, F37-97, K37-97, S37-97 en W30. Ook deze worden in RVS geleverd.”

Bron: "The Text Factory" - ga naar artikel